Ανοίγουμε πανιά για Σύρο, Άνδρο και Τζια, σε μια ολιγοήμερη απόδραση με σκάφος.
Yπάρχουν πολλοί τρόποι να ταξιδέψεις. Ο Άγγλος συγγραφέας Ρόμπερτ Γκρέιβς, όμως, έλεγε πως «οι Άραβες έχουν πιθανότατα δίκιο που πιστεύουν ότι το ανθρώπινο πνεύμα δεν μπορεί να πετάξει γρηγορότερα από τον βηματισμό μιας καμήλας. Αν το σώμα έχει προχωρήσει με Κάντιλακ, αεροπλάνο ή τρένο εξπρές, μπορεί να χρειαστεί αρκετές ημέρες για να το προλάβει». Και αν το ταξίδι αυτό έχει προορισμό τις Κυκλάδες, σίγουρα ο πιο χαλαρός τρόπος είναι το ιστιοπλοϊκό καταμαράν, γιατί, ακόμα κι αν ο αέρας δεν επιτρέπει την ιστιοπλοΐα, οι μηχανές θα σας μεταφέρουν στον προορισμό σας αργά και νωχελικά. Προϋπόθεση γι’ αυτό όμως είναι αφενός η καλή παρέα και αφετέρου η επάρκεια χρόνου, δεδομένου ότι, αν βιάζεσαι να τα κάνεις όλα σε ένα Σαββατοκύριακο, δεν είναι το ενδεδειγμένο μεταφορικό μέσο…
ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΣΥΡΟ
Ξεκίνημα από τη μαρίνα Λαυρίου. Πριν από την αναχώρηση, φροντίζουμε για τις προμήθειες σε φαγητό και πόσιμο νερό που θα χρειαστούμε για τις ημέρες του ταξιδιού. Το σκάφος μας, ένα καταμαράν γαλλικής κατασκευής 40 ποδών (12 μέτρων), διαθέτει ψυγείο για τα ευπαθή προϊόντα και πλήρη εξοπλισμό κουζίνας (εστίες γκαζιού, φούρνο και όλα τα κουζινικά σκεύη). Μετά την πλήρωση των δεξαμενών νερού και καυσίμων και τον έλεγχο του σκάφους, λύνουμε κάβους και ξεκινάμε.
Οι άνεμοι είναι ασθενείς, δεν δίνουν την απαραίτητη δύναμη στα πανιά, οπότε αναγκαστικά μπαίνει σε λειτουργία η μία από τις δύο μηχανές.
Περνάμε το νότιο άκρο της Μακρονήσου και διαπλέουμε το στενό της Κέας με προσοχή, αφού αποτελεί δίαυλο της εμπορικής ναυτιλίας και η κίνηση των πλοίων είναι αυξημένη. Τρεις ώρες μετά τον απόπλου, προσεγγίζουμε το ακρωτήριο Τάμελος, στο νότιο άκρο της Κέας, που κοσμείται από έναν πέτρινο φάρο κατασκευής του 1893. Αλλάζοντας πορεία και ακολουθώντας πλέον ανατολική κατεύθυνση, αφήνουμε δεξιά μας το βόρειο άκρο της Κύθνου και βάζουμε πλώρη για Σύρο.
Με το σούρουπο, μπαίνουμε στο φιλόξενο λιμάνι του Φοίνικα και προσδένουμε λίγο πριν νυχτώσει, μετά από εννέα ώρες συνεχούς πλεύσης. Στον Φοίνικα μπορεί κανείς να βρει εστιατόρια που σερβίρουν φρέσκο ψάρι, μπαράκια για νυχτερινή έξοδο, καθώς και σούπερ μάρκετ για αναπλήρωση προμηθειών. Η μαρίνα είναι προφυλαγμένη από όλους τους ανέμους και προσφέρει ρεύμα και νερό.
Το επόμενο πρωί, μετά από έναν απολαυστικό καφέ στο εξωτερικό σαλόνι, σαλπάρουμε με κατεύθυνση τη νήσο Ρήνεια. Ο καιρός είναι καλός και, μόλις αφήνουμε το λιμάνι, ο αέρας δυναμώνει και η ιστιοπλοΐα ξεκινά! Ανοίγουμε τη μαΐστρα (το κεντρικό πανί) και σβήνουμε τις μηχανές.
Λίγα μίλια παρακάτω, μια παρέα από δελφίνια κολυμπούν παίζοντας μπροστά στην πλώρη μας για λίγα λεπτά και ύστερα μας αποχαιρετούν, καταδυόμενα στην αγκαλιά του πελάγους. Ο ανατολικός άνεμος μας αναγκάζει να κινηθούμε αρχικά βορειοανατολικά και στη συνέχεια νοτιοανατολικά, για να προσεγγίσουμε αργά το μεσημέρι τους υπήνεμους κόλπους της μαγευτικής Ρήνειας, ενώ τα σύννεφα έχουν γεμίσει τον ουρανό.
Δείτε επίσης: Καλοκαιρινό νεσεσέρ… Τι πρέπει οπωσδήποτε να περιέχει
ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ ΤΗΣ ΡΗΝΕΙΑΣ
Στη σκιά της διάσημης Δήλου, η Ρήνεια προσφέρει έντονη δαντελωτή ακτογραμμή με πολλές παραλίες και κολπίσκους. Αγκυροβολούμε ανοιχτά και κατεβάζουμε το tender (σ.σ. το μικρό φουσκωτό του σκάφους), με το οποίο βγαίνουμε κωπηλατώντας στην παραλία. Εδώ ζουν μόνο βοσκοί με τα ζώα τους, αλλά τους καλοκαιρινούς μήνες θα συναντήσετε αρκετό κόσμο. Σημειώστε πως τόσο ο ελλιμενισμός όσο και η διανυκτέρευση εδώ απαιτούν ειδική άδεια –όπως και στη Δήλο–, αφού τα δύο νησιά προστατεύονται ως αρχαιολογικοί χώροι από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Το νησί κατοικούνταν από την 5η χιλιετία π.Χ., ωστόσο στην αρχαιότητα είχε μετατραπεί σε ένα τεράστιο νεκροταφείο, αφού στη Δήλο απαγορευόταν να γεννηθεί ή να πεθάνει άνθρωπος. Υπήρχε μάλιστα και ένα θεραπευτήριο για τους βαριά ασθενείς που έρχονταν από τη Δήλο.
Αφήνουμε τη Ρήνεια, πλέοντας βορειοδυτικά, ενώ ο άνεμος έχει γυρίσει σε βοριά. Διαπλέουμε το στενό Τήνου-Μυκόνου και κινούμαστε ανοιχτά της δυτικής ακτογραμμής της Τήνου, για να είμαστε εκτός της πορείας των επιβατικών πλοίων, που πλέουν σχετικά κοντά στις ακτές.
Ο άνεμος αλλάζει συνεχώς ένταση, αναγκάζοντάς μας να ανεβάζουμε και να μαζεύουμε τα πανιά αρκετές φορές. Ο κυματισμός όμως παραμένει χαμηλός, γιατί οι όγκοι των νησιών εμποδίζουν την ανάπτυξη κυμάτων. Φτάνοντας στο «παράθυρο» που δημιουργεί ο πορθμός Τήνου-Άνδρου, χρειάζεται περισσότερη προσοχή, γιατί το σημείο είναι εκτεθειμένο στον βοριά και ο άνεμος που συμπιέζεται ανάμεσα στα νησιά μπορεί να ενταθεί απροειδοποίητα. Συνεχίζουμε πλάι στις ακτές της Άνδρου έως το γραφικό Μπατσί, όπου πλέον τα πανιά μαζεύονται, για να προσεγγίσουμε το λιμάνι και να δέσουμε.
ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΜΠΑΤΣΙ
Το Μπατσί είναι από τα πιο τουριστικά χωριά της Άνδρου και ως εκ τούτου θα βρείτε οργανωμένη μαρίνα, πληθώρα εστιατορίων και μπαρ, και φυσικά εμπορικά καταστήματα για τις απαραίτητες προμήθειες. Η αμμουδερή παραλία του είναι πανέμορφη, με αλμυρίκια για σκιά, και οργανωμένη, καθιστώντας την καλή λύση για όσους ταξιδεύουν με παιδιά. Αξίζει μια περιήγηση στα σοκάκια του παλιού οικισμού και, αν φτάσετε έως την εκκλησία του Αγίου Φιλίππου, η πανοραμική θέα θα σας καταπλήξει. Εντύπωση επίσης προκαλούν τα άφθονα νερά που κυλούν στην κατάφυτη ρεματιά που το διασχίζει.
Μετά τη βόλτα αργά το απόγευμα, επιστρέφουμε στο σκάφος και η επιχείρηση «μαγείρεμα» ξεκινάει. Παρόλο που η δραστηριότητα της ιστιοπλοΐας μοιάζει να μην είναι ιδιαίτερα έντονη, ειδικά στα σύγχρονα σκάφη που έχουν πολλούς αυτοματισμούς και κάνουν την πλοήγηση αρκετά πιο απλή από ότι παλιότερα, εντούτοις έπειτα από τόσες ώρες στη θάλασσα η όρεξή μας έχει ανοίξει για τα καλά. Μια χορταστική μακαρονάδα αναπληρώνει την ενέργεια και μοιάζει σαν ανταμοιβή μετά από μια γεμάτη μέρα…
Την επόμενη μέρα αφήνουμε το Μπατσί και με νοτιοδυτική ρότα βάζουμε σημάδι το βόρειο άκρο της Κέας. Διασχίζοντας το στενό του Κάβο Ντόρο, διασταυρώνουμε την πορεία μας με αυτήν αρκετών τάνκερ και εμπορικών πλοίων που κατεβαίνουν από τα Δαρδανέλια με κατεύθυνση προς τη Μεσόγειο. Το στενό με το ομώνυμο ακρωτήριο, γνωστό για τους δυνατούς ανέμους του, επιβεβαιώνει τη φήμη του. Ο αέρας δυναμώνει αισθητά και η ιστιοπλοΐα γίνεται πραγματική ευχαρίστηση. Το σκάφος σκίζει τα κύματα με πλήρη ιστιοφορία και το ταχύμετρο πλησιάζει τα 9 μίλια την ώρα!
Καθώς καβατζάρουμε τη βόρεια άκρη της Κέας και στρίβουμε νότια, ο αέρας κοπάζει, ενώ τα σύννεφα πυκνώνουν και αρχίζει να βρέχει. Σμήνη από θαλασσοπούλια αναπαύονται στα κύματα και, μόνο όταν η πλώρη μας φτάσει σε απόσταση αναπνοής, σηκώνονται και πετούν μακριά σε σχηματισμό.
Φτάνουμε στον προφυλαγμένο όρμο του Κούνδουρου στην Τζια, που δεν διαθέτει προβλήτα, μετά από επτά ώρες πλεύσης. Υπάρχουν ακόμα τρία ιστιοπλοϊκά αγκυροβολημένα εκεί και, μέχρι να ρίξουμε άγκυρα, καταφθάνουν άλλα δύο, καθώς και δύο ψαράδικα για να περάσουν τη νύχτα. Αυτό που προβλημάτισε λίγο τον καπετάνιο μας ήταν τα ρεύματα μέσα στον κόλπο, τα οποία μας περιέστρεφαν συνεχώς και υπήρχε κίνδυνος να μπλέξει η άγκυρά μας με των άλλων σκαφών. Απομακρυνθήκαμε λίγο, και έτσι δεν χρειάστηκε να φυλάξουμε βάρδια…
Νωρίς το πρωί, ο ήλιος μάς χαμογελάει ζεστός και μια αναζωογονητική βουτιά ξυπνάει σώμα και πνεύμα πριν από τον απόπλου για την επιστροφή στο Λαύριο. Ξαπλωμένος στο κατάστρωμα, με τον πελαγίσιο αέρα να βουίζει στα αυτιά μου και τη μυρωδιά του Αιγαίου να με κατακλύζει, σκέφτομαι ότι μάλλον ζω στην ομορφότερη χώρα του κόσμου.
Δείτε επίσης: Όταν έχεις καλούς φίλους είσαι πιο ευτυχισμένος, γελάς, και ζεις περισσότερο
Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΡΗ
• Πάρτε ζεστά ρούχα. Ακόμα και το καλοκαίρι, είναι σύνηθες το απόγευμα να κάνει ψύχρα, ειδικά αν πλέετε. Οπωσδήποτε νιτσεράδα, σκούφο ή καπέλο με κορδόνι και παπούτσια ίσια και μαλακά, που δεν γλιστρούν (τακούνια μόνο στη στεριά…). Τα σκάφη δεν διαθέτουν πλυντήριο, οπότε φροντίστε να έχετε επαρκή ρουχισμό.
• Αγοράστε έτοιμα σνακ για τη διαδρομή (τα παξιμάδια ή οι μπάρες είναι καλή τροφή, ειδικά αν έχει καιρό).
• Η παρέα πρέπει να είναι αρκετά δεμένη, γιατί ο χώρος είναι στενός, οι ημέρες αρκετές και η συνύπαρξη με άτομα που δεν συμπαθείτε μπορεί να αποβεί πολύ δυσάρεστη. Αν είστε ζευγάρι, υπολογίστε ότι τα σκάφη δεν έχουν ιδιαίτερη ηχομόνωση, οπότε η ιδιωτικότητα περιορίζεται. Συζητήστε όλοι μαζί πριν από το ταξίδι για την κατανομή εργασιών στο σκάφος ανάλογα με την εμπειρία του καθενός, ούτως ώστε να ξέρει ο καθένας τι να περιμένει.
• Κάντε οικονομία στο νερό. Είναι περιορισμένο εν πλω, οπότε αποφύγετε την άσκοπη χρήση, ειδικά αν ταξιδεύουν αρκετά άτομα.
• Απολύτως απαραίτητα είναι τα γυαλιά ηλίου και το αντηλιακό γαλάκτωμα. Ακόμα και με ελαφριά συννεφιά, αν είσαι εκτεθειμένος όλη μέρα στο κατάστρωμα, θα σου χρειαστούν.
• Αν σας αρέσει το ψάρεμα, πάρτε τα σύνεργα σας μαζί. Έχει άλλη γεύση η δική σου ψαριά στο εξωτερικό σαλόνι το βραδάκι.
• Προμηθευτείτε χάπια για τη ναυτία, ακόμα και αν δεν έχετε ζαλιστεί ποτέ στη θάλασσα. Τα ιστιοπλοϊκά μπορεί να ταξιδεύουν με αργή ταχύτητα για πολλές ώρες και να κουνάνε πολύ. Ειδικά όταν ταξιδεύουν με πανί, έχουν μόνιμη κλίση. Σημειώστε ότι τα καταμαράν κουνάνε πολύ λιγότερο και δεν γέρνουν στις πλεύσεις με πανιά.
• Πάρτε διασταυρωμένη πρόγνωση καιρού και προγραμματίστε, έστω χοντρικά, την πορεία σας πριν ξεκινήσετε. Θα εξοικονομήσετε χρόνο.
• Αν είναι δυνατόν, γνωρίστε από πριν τον skipper που θα είναι μαζί σας, βεβαιωθείτε ότι έχει επαρκή εμπειρία και ότι είναι συνεννοήσιμος, αν και οι άνθρωποι αυτοί είναι συνήθως εκπαιδευμένοι να είναι διακριτικοί. Προτιμήστε κάποιον που να γνωρίζει καλά την περιοχή στην οποία πρόκειται να ταξιδέψετε. Μπορεί να σας οδηγήσει σε μικρούς παραδείσους. Ένας καλός skipper σίγουρα θα ελέγξει μόνος του πριν από τον απόπλου το σκάφος, τις μηχανές και τον μηχανολογικό εξοπλισμό, για να μη βρεθεί προ εκπλήξεως. Πριν ξεκινήσετε, ζητήστε του να σας κάνει μια επίδειξη των σωστικών μέσων και να σας κατατοπίσει σχετικά με τους βασικούς κανόνες ασφαλείας στη θάλασσα.
• Αν νοικιάσετε από ιδιώτη, ελέγξτε σχολαστικά το σκάφος. Δεν θέλετε να βρεθείτε με καμιά σοβαρή βλάβη μεσοπέλαγα. Οι εταιρείες ενοικίασης ίσως να είναι πιο ακριβές, αλλά παρέχουν περισσότερη ασφάλεια.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΝΑΥΤΙΛΛΟΜΕΝΟΥΣ
1. Το σκάφος παραδίδεται έτοιμο για απόπλου το απόγευμα (γεμάτο καύσιμα και νερό).
2. Προνοήστε εγκαίρως για την κράτησή σας (με email ή τηλεφωνικά), προκειμένου να ελεγχθεί η διαθεσιμότητα.
3. Για να ναυλωθεί ένα σκάφος, απαιτείται να υπάρχει τουλάχιστον ένα δίπλωμα ιστιοπλοΐας και μια υπεύθυνη δήλωση ότι κάποιος γνωρίζει τη ναυτική τέχνη. Αν δεν γνωρίζετε ιστιοπλοΐα, μπορείτε να νοικιάσετε το σκάφος με καπετάνιο (skipper) και, αν το αντέχει η τσέπη σας, και με πλήρωμα έως δύο επιπλέον ατόμων.
4. Η εταιρεία ενοικίασης μπορεί να σας προτείνει προορισμούς ανάλογα με τον καιρό και την εμπειρία σας.
5. Μπορείτε να νοικιάσετε δύο βασικούς τύπους ιστιοπλοϊκών: Μονοχάλ (τα κλασικά ιστιοπλοϊκά), με μήκη που ξεκινούν από 34 πόδια και χωρητικότητα από 6 έως 12 άτομα, ή καταμαράν (σκάφη με δύο καρίνες), με μήκη που ξεκινούν από 38 πόδια και χωρητικότητα 10 έως 12 άτομα.
6. Οι τιμές ενοικίασης ξεκινούν από 1.200 ευρώ την εβδομάδα και αυξάνονται ανάλογα με την περίοδο ενοικίασης, τον τύπο, το μήκος του σκάφους και το αν θα έχετε καπετάνιο/πλήρωμα.
7. Το κόστος ελλιμενισμού γενικά είναι μικρό και δεν ξεπερνά τα 30 ευρώ την ημέρα.
8. Ο προορισμός έχει σημασία ως προς τη δυσκολία του κάθε ταξιδιού. Για παράδειγμα, το Ιόνιο είναι συνήθως καλοτάξιδο, με ήρεμους ανέμους, αλλά, αν «σηκώσει καιρό», δεν έχεις πού να κρυφτείς, όπως λένε οι θαλασσινοί. Βρίσκεσαι εκτεθειμένος.
Ο Αργοσαρωνικός είναι ένας ασφαλής και κοντινός προορισμός από Αθήνα.Χρήσιμο είναι επίσης να γνωρίζετε εξαρχής πόσο καλά καλύπτεται ο προορισμός σας από την εταιρεία που θα επιλέξετε για τη ναύλωση του σκάφους για τυχόν βλάβες ή βοήθεια που πιθανόν θα χρειαστείτε.
9. Στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, δραστηριοποιούνται σχεδόν 50 μικρές και μεγάλες εταιρείες ναύλωσης.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook , έλα στην ομάδα μας Woman_m και ακολούθησε μας στο Instagram γιατί το megeia σε πάει παντού!